Nissan GT-R

Nissan GT-R är en högpresterande tvådörrars 2+2 coupé som lanserades år 2007 och i skrivande stund fortfarande är i produktion. Det är en efterföljare till Nissan Skyline GT-R.

Polyphony Digital, det företag som ligger bakom de enormt populära datorspelen i serien Gran Turismo, har designat den multifunktionella displayen för GT-R. Displayen, som är mycket anpassningsbar, är integrerad i instrumentpanelen.

År 2011 skrevs Nissan GT-R in i Guinness Rekordbok. Rekordet var snabbaste acceleration från 0 – 60 miles per hour för en fyrsitsig masstillverkad bil.

Korta fakta om Nissan GT-R (R35)

Tillverkare Nissan Motor Company
Designer Shiro Nakamura
Produktion -2007
Tillverkning Kaminokawa, Tochigi, Japan
Klass Sportbil (S)
Typ 2-dörrars 2+2 coupé
Layout Frontmotor

All-wheel-drive

Plattform Premium Midship
Motor 3.8 L VR38DETT twin-turbo V6
Växelsystem 6-stegs automat

(Sequential Dual Clutch Transmission)

Hjulbas 2780 mm
Längd 2009 – 2010: 4656 mm

Sedan 2011: 4671 mm

Bredd 2009 – 2010: 1895 mm

2011 – 2012: 1902 mm

Sedan 2013: 1895

Höjd 2009 – 2010: 1369 mm

2011 – 2012: 1372 mm

Sedan 2013: 1369 mm

Tjänstevikt 1740 kg

Bakgrund

1969 – 1974 och 1989 – 2002 producerade Nissan extra högpresterande versioner av sin Skyline under namnet Nissan Skyline GT-R. Nissan Skyline GT-R blev en mycket omtyckt och välkänd bil bland bilentusiaster som ville ha en bil som passade både på vägen och på bilbanan. Dagens Nissan GT-R har sina rötter i Nissan Skyline GT-R, trots att den inte är kopplad till varumärket Skyline. Det är därför den har smeknamnet ”Godzilla”, det smeknamnet gavs ursprungligen till Nissan Skyline av den australiensiska motortidningen Wheels år 1989.

Produktion

Serieproduktionsversionen av Nissan GT-R premiärvisades på Tokyo Motor Show 2007 och bilen blev tillgänglig hos japanska bilförsäljare i december samma år. Därefter följde lanseringar i Nordamerika 2008 och Europa 2009. Anledningen till att det gick så pass lång tid mellan lanseringarna i olika delar av världen är att Nissan behövde bygga GT-R performance centers för att kunna erbjuda service.

Design

Nissan GT-R designades av Nissans Chief Creative Officer Shiro Nakamura, som har liknat sin skapelse vid de gigantiska robotarna i den japanska teveserien Gundam. Nissans amerikanska designteam har skulpterat den bakre delen av bilen, medan Nissans designer i Europa skulpterade taket.

Plattform med mera

Nissan GT-R använder sig av Nissans Premium Midship (PM), en plattform som har sina rötter i den Front Midship (FM) som lanserades för Skyline år 2001.

Motorhuv, baklucka, delar av dörrarna och de främre stötdämpningstornen är gjorda i aluminium, medan bilens chassis är av stål och har stabiliserats med kolkompositstöd. Bilens yttre paneler har präglats med en metod som vanligen används för att prägla mynt.

Motor, koppling, drift, etc

Nissan GT-R har en DOHC VR38DETT V6 motor på 3,8 liter (3799 cc). Två parallella Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) turbochargers ansvarar för induktionen. Bilen har tillräckligt låg utsläppsnivå för att Nissan GT-R ska räknas som ett Ultra Low Emission Vehicle (ULEV) av California Air Resources Board.

Baktill är en dubbel BorgWarner koppling placerad; Nissan GT-R har en halvautomatisk växellåda med sex lägen från Machine Industry. Systemet ATTESA E-TS ser till att kraft överförs till alla fyra hjulen, samtidigt som Nissans egna Vehicle Dynamics Control (VDC-R) hjälper till att ge bilen stabilitet.

Hästkrafter

I de bilar som producerades mellan 2007 och 2010 har motorn enligt tillverkarens uppgifter 478 hästkrafter (485 PS; 357 kW) vid 6400 varv per minut. Därefter gjordes en uppgradering till 523 hästkrafter (530 PS; 390 kW) vid 6400 varv per minut. År 2012 gjordes ytterligare en uppdatering, denna gång till 545 hästkrafter (553 PS; 406,5 kW) vid 6400 varv per minut.

Lack

För att lackera bilen utvecklade Nissan en målningsprocess som involverar sex olika steg. GT-R har dubbel klarlack, och extra utsatta delar har målats med särskilt motståndskraftigt färg.

För den som vill går det att specialbeställa sin GT-R med Super Silver metallfärg och tre lager klarlack, ett lackeringsarbete som resulterar i en flytande optisk illusion.

Prestationer

  • Nissan själva anger att maxfarten för GT-R är 193 mph / 311 km/h.
  • Motor Trend lyckades få upp bilen i 195,0 mph (313,8 km/h) när de testkörde den.
  • Den första årsmodellen av Nissan GT-R kunde göra 0-60 mph på 3,2 sekunder om man stängde av vehicle dynamic control (VDC) and varvade upp motorn till 4500 varv per minut innan man for iväg. 60 mph motsvarar ungefär 97 km/h.
  • Senare versioner av Nissan GT-R med starkare motor kan göra 0-60 mph ännu snabbare, och om man använder det nytillkomna läget R-Mode Start går det att få ned tiden till 2,7 sekunder.
  • Basmodellen Nissan GT-R gjorde Nürburgring Nordschleife på 7:29 när den testades av Nissan själva. När de japanska standarddäcken byttes mot däck från Dunlop sjönk tiden till 7:26,7.I oktober 2012 gjordes en ny körning, då GT-R slog sitt gamla rekord med tiden 7:18.
  • En pre-2011 GT-R fick tiden 1:19,7 på Top Gear Test Track. Facelifted GT-R gjorde samma bana på tiden 1:17,8 vilket var lika snabbt som Pagani Zonda F Clubsport.

GT-R NISMO

NISMO är en specialversion av Nissan GT-R som lanserades för modellåret 2015. Den har 591 hästkrafter, men den officiella maxfarten har inte ändrats.

NISMO har extra kylvalv både fram och bak för bromsarna. För ökad stötdämpning har ett system installerats som bland annat inkluderar ett ihåligt 17,3 mm stabiliseringsrör baktill.

Istället för bakluckelock i aluminium har NISMO kolfiberpanel. Framtill sitter en spoiler med kolfibervalv som luften kan strömma igenom för förbättrad aerodynamik, och baktill sitter kolfibervingar av den typ vi brukar se på tävlingsbilar.

Bensintanken rymmer 72 liter.

NISMO:s inredning består bland annat av specialsäten som går i svart och rött, tillverkade i syntetisk mocka. Syntetisk mocka täcker även ratten.