Lada 4×4

Lada 4×4, även känd som VAZ-2121 och Lada Niva, är ett fyrhjulsdrivet fordon från den ryska biltillverkaren AvtoVAZ. Det ryska ordet niva betyder ungefär odlingsfält. Lada 4×4 finns tillgänglig både som liten SUV (3-dörrars och 5-dörrars) och kompakt pickup eller van (2-dörrars och 4-dörrars).

Lada Niva, som började tillverkas i Sovjetunionen under slutet av 1970-talet, var en av de första massproducerade off-road fordon som hade unibody och oberoende stötdämpare i fronten. Nästan alla moderna crossover-SUV:s följer det grundläggande koncept som utvecklades för Lada Niva.

Lada Niva säljs under lika olika namn beroende på vilket land man vill köpa den i. Nu för tiden är namnet Lada 4×4 vanligast och är det namn som används i hemlandet Ryssland. I Storbritannien heter den dock fortfarande Lada Cossack, i Österrike och Tyskland Lada Taiga, på Island Lada Sport, i Australien Lada Bushman och i Uruguay Bognor Diva. I Italien är bilen känd både som Lada Taiga, Lada 4x4M och Lada Job.

Användningsområden

Lada Niva har och har haft många olika användningsområden, och har till exempel använts som tjänstefordon av både polis och militär i Europa. Badvakter i Nederländerna har kört Lada Nivas längst stränderna, och Lada Nivas har också byggts om för att bli ambulanser och brandbilar i flera olika länder.

När det stora konsortiet Transmanche-Link byggde tunneln under Engelska kanalen begagnade de sig av en 45 stycken Lada Niva. När projektet avslutades år 1993 såldes samtliga bilar till en lokal bilhandlare.

Så sent som i januari 2013 blev Lada Niva en symbol för oppositionen i Makedonien, och Lada Nivas kan ses på nästan alla deras offentliga sammankomster.

lada 4x4

Utveckling

Utvecklingen av Lada Niva startade år 1971, då en grupp av designer hos VAZ under ledning av Vladimir Solovoyev började arbeta med att ta fram en ”civiliserad” fyrhjulsdriven bil. Gruppen skulle senare komma att beskriva sin skapelse som ”en Renault 5 som sats på chassit av en Land Rover”.

Lada Niva var den första modell som VAZ tog fram som inte baserade sig på Fiat. En del mekanik togs visserligen över från Ladamodeller som i sin tur var baserade på Fiat 124, men både bodyn, systemet för fyrhjulsdriften och stötdämparna framtill designades av VAZ själva för Lada Nivan.

De två första prototyperna av Lada Niva förkastades eftersom de ansågs vara för enkla, så designteamet lade till bekvämligheter som dörrar och tak, och motorn ändrades till en 96-kubikare från VAZ-2106 med permanent fyrhjulsdrift. När prototypen testkördes klarade den av att klättra i 58 graders vinkel, köra genom 60 cm djupt vatten och ta sig igenom 100 cm djup snö. År 1977 godkändes Lada Niva för produktion.

Lansering

Lada Niva hade sin västeuropeiska premiär på Paris Motor Salon år 1978. Den blev mycket populär i Europa och tog snabbt 40% av marknaden för fyrhjulsdrivna bilar. Detta innebar i sin tur att den blev Ladas främsta exportbil, och eftersom export prioriterades över försäljning på hemmaplan fick köpare hemma i Sovjetunionen finna sig med långa väntetider.

Specifikationer

Höjd 1 640 mm
Bredd 1 680 mm
Längd 3 740 mm (3-dörrars SUV)4 240 mm (5-dörrars SUV)4 520 mm (2-dörrars pickup)
Hjulbas 2 200 mm (3-dörrars SUV)2 700 mm (5- dörrars SUV)2 700 mm (2-dörrars pickup)
Frigångshöjd (ground clearance) 235 mm
Färd genom vatten Bilen kan köra genom 510 mm djupt vatten
Bagageutrymme 0,48 kubikmeter
Bagageutrymme när baksätet är nedfällt 1,33 kubikmeter

I sitt grundutförande har Lada 4×4 en 1,6 L fyrcylindrig bensinmotor med förgasare. Denna motor kan producera 54 kW (72 hp) och ett drivmoment på 126 N·m. Numera finns även en 1,7 L fyrcylindrig bensinmotor med förgasare tillgänglig. Sedan år 2004 används motorer från Bosch med multipunkts bränsleinsprutning.

Lada 4×4 har permanent fyrhjulsdrift och en manuell växellåda med fyra eller fem växlar. Fyrhjulsdriften använder sig av tre olika differentials; fram, bak och i mitten. Kopplingen är hydraulisk. Stötdämpningen sköts av fjädrar vid vart och ett av de fyra hjulen. Stötdämpningen är oberoende i fronten. Lada 4×4 har skivbromsar framtill och bromstrummor baktill. Både fram och bak är det servobromsar det rör sig om.

Ett reservhjul är placerat under motorhuven.

Cossack

Lada Niva Cossack

Under 1980-talet var det inte ovanligt att importörer av Lada Niva gjorde egna modifieringar av fordonen för att göra dem mer konkurrenskraftiga. I Storbritannien skapades Cossack-modellen av Lada Niva för att möta konkurrensen med andra SUV:s.

Lada Niva Cossack har bland annat 15-rums legeringshjul, takräcke och fotsteg. Vissa specialutrustade Lada Niva Cossack har dessutom tillägg som frontskydd (bull bars), soltak, spotlights, halvskålade säten och ett reservhjul som förvaras baktill på bilen.

År 1995 lanserades en moderniserad version av Lada Niva Cossack i Storbritannien. Den fick ta över namnet Lada Niva Cossack, samtidigt som den äldre versionen fick byta namn till Lada Niva Hussar för att det skulle bli enklare att hålla isär dem. Eftersom frontskydd (bull bars) hade blivit illa omtyckta i Storbritannien fick nya Lada Niva Cossack istället mjukare kofångare. Dessutom byttes grillen ut mot en som designats av Rover.

Importen avslutas och återuppväcks

År 1997 avslutades importen av Lada Niva till Storbritannien, eftersom importörerna hade fått svårt att få tag på den typ av bränsleinsprut som krävdes för att bilarna skulle nå upp till de allt striktare brittiska lagarna mot luftföroreningar.

År 2010 återupptogs importen igen, via en oberoende importör som inriktar sig på att sälja Lada Niva till jordbrukare. Alla de importerade bilarna är vänsterstyrda, har 1,7 L bensinmotor och lever upp till lagens krav. Välj mellan halvkombi (3-dörrars eller 4-dörrars), en kommersiell skåpbil med 2 dörrar och en 2-dörrars pickup med fyra säten.

Tillverkning

Lada 4×4 tillverkas på sex olika platser runt om i världen:

  • Toljatti i Ryssland
  • Ust-Kamenogorsk i Kazakstan
  • Thebes i Grekland
  • Quito i Ecuador
  • Bogota i Colombia
  • Montevideo i Uruguay