Mazda MX-5

Mazda MX-5 är en lättviktigt tvåsitsig bakhjulsdriven roadster som tillverkas i Japan och hade premiär år 1989. Bilen är känd under flera olika namn. I Japan heter den till exepel Mazda Roadster, medan det nordamerikanska namnet är Mazda MX-5 Miata. Miata kommer från ett gammalt högtyskt ord för belöning.

När Mazda MX-5 skapades i Japan på 1980-talet var målet att få fram en liten, lättviktig roadster utan särskilt komplicerad mekanik. Konceptmässigt påminner Maxda MX-5 om de små enkla roadsters som producerades i Storbritannien och Italien under 1960-talet, såsom Triumph Spitfire, Lotus Elan, Alfa Romeo Spider och MG MGB.

Mazda MX-5 avtäcktes på Chicago Auto Show 1989. Andra generationen (Mazda MX-5 NB) lanserades 1998, och tredje generationen (Mazda MX-5 NC) år 2005. Fjärde generationen lanseras år 2015.

Mazda MX-5 är den tvåsistiga cabriolet som sålts i absolut flest exemplar, och år 2000 skrevs den in i Guiness Rekordbok. I februari 2011 såldes bil nummer 900 000.

Tredje generationen: Mazda MX-5 NC

Tredje generations Mazda MX-5 började produceras år 2005, och vann samma år utmärkelsen Car of the Year Japan. När den tredje generationen lanserades var det i form av en specialkollektion vid namn ”3rd Generation Limited” som byggdes i 3 500 exemplar och levererades innan standardmodellen för Mazda MX-5 NC kom ut på marknaden. Den begränsade upplagan hade bland annat kromdetaljer, alufälgar och specialhjul.

Hastighet

Den Mazda MX-5 NC som är framtagen för Europa gör enligt tillverkarens egna siffror 0-100 km/h på 9,4 sekunder om man har 1,8-litersmotorn och 0-100km/h på 7,9 sekunder om man har 2-litersmotorn.

När tidskriften Car and Driver testkörde den Mazda MX-5 NC som tagits fram för USA gjorde bilen 0-60 mph (cirka 0-97 km/h) på 6,5 sekunder. Detta var en Mazda MX-5 NC med 2-litersmotor.

Mazda MX-5 bil

Dimensioner

Hjulbas 2 329 mm
Längd 4 000 – 4 020 mm
Bredd 1 720 mm
Höjd 1 240 – 1 255 mm
Tjänstevikt 1 110 – 1 153 kg

Motor & Växlar

På den europeiska marknaden erbjuds Mazda MX-5 med två olika motorer att välja mellan:

  • 1.8 L MZR I41,8-litersmotorn, som är kopplad till en manuell växellåda (5 växlar), producerar 126 bhp (94 kW) och ett vridmoment på 167 N·m.
  • 2.0 L MZR I4

2-litersmotorn, som är kopplad till en manuell växellåda (6 växlar), producerar 158 bhp (118 kW) och ett vridmoment på 188 N·m.

Automatväxling, med paddlar vid ratten, finns som tillval.

Övrigt

Till skillnad från andra generationen har tredje generationens Mazda MX-5 försetts med bekvämligheter som antisladdsystem elektronisk stabilitetskontroll.

Fram till 2003 designades Mazda MX-5 NC av Yasushi Nakamuta.

2006 Hard Top

Mazda MX-5 NC erbjöds ursprungligen endast som 2-dörrars roadster med mjukt nedfällbart tak, men år 2006 lanserades Mazda MX-5 Roadster Coupe, en cabriolet med hårt tak som kan fällas ned. I Japan heter den Mazda MX-5 Roadster Power Retractable Hard Top och i Nordamerika Mazda MX-5 Miata Power Retractable Hard Top.

Jämfört med den ursprungliga Mazda MX-5 NC är bilen med hårt nedfällbart tak 36 kg tyngre. Det hårda taket består av polykarbonat och tar 12 sekunder att fälla upp eller ned.

Viktökningen påverkar accelerationshastigheten negativt, men ökar samtidigt topphastigheten. För de europeiska bilarna gäller följande:

  • Med 1,8-litersmotorn går bilen från 0-100 km/h på 9.6 sekunder.
  • Med 2,0-litersmotorn går bilen från 0-100 km/h på 8,2 sekunder.
  • Med 1,8-litersmotorn är topphastigheten 200 km/h.
  • Med 2,0-litersmotorn är topphastigheten 215 km/h.

2008 facelift

Mazda MX-5 2008

På Paris Motor Show 2008 avtäckte Mazda en uppiffad version av Mazda MX-5. Fronten hade moderniserats och bland annat fått en större grill och nya lyktor. Även sidorna, kofångaren där bak och baklyktorna hade genomgått visa förändringar, och instrumentpanelen hade gjorts mörkare och få ny grafik. Stötdämpningen hade förbättrats och växellådan finjusterats. Dessutom började Mazda erbjuda automatväxel även på den europeiska marknaden.

2-litersmotorn producerade nu 167 bhp vid 7 200 rpm och ett vridmoment på 190 N·m ihop med en med 5-växlad manuell växellåda. För den automatväxlade versionen av 2-litersmotorn gällde något lägre siffror.

Uppdateringar för modellåret 2013

Exempel på uppdateringar för modellåret 2013:

  • En front som ser mer aggressiv ut.
  • Ny design av kofångaren framtill har lett till lägre vikt.
  • Externa dekorationer i svart och silver
  • Bättre bromsar
  • Funktionen Active Bonnet har införts för att skydda fotgängare i händelse av kollision.
  • Kontrollen över acceleratorn har blivit bättre hos bilarna med manuell växellåda.
  • 17-tumshjul i aluminium

Specialversioner

Flera specialversioner av Mazda MX-5 har släppts i begränsade upplagor. Här är några exempel:

Namn Exempel på vad som är speciellt med upplagan
MX-5 Icy Blue (2008)
  • Isblå utsida med ett exklusivt brunt tak
  • Lädret inne i kupén (på ratten, sätena och handbromsen) matchar taket och har blå sömmar.
  • Silverdetaljer på växelspaken
  • Instrumentpanel i mörkt silver och krom.
  • Legerade hjul med en diameter på 430 mm
  • Kromad grill, kromad fattning för framlyktorna och kromad fattning för dimljuset

 

MX-5 Superlight (2009)
  • En konceptbil som skapades i Tyskland för att fira 20-årsjubileumet av Mazda MX-5.
  • Väger 1 000 kg
  • Tillverkad i lättviktsmaterial = lägre vikt, bättre bränsleekonomi och minskade utsläpp av koldioxid
  • Ingen vindruta
MX-5 Miyako (2010)
  • 500 exemplar gjorde med 1,8-litersmotor och 500 exemplar med 2,0-litersmotor.
  • Svart perforerad (Medici) läderklädsel med röda detaljer.
  • Läderklädd ratt med ljudkontroller
  • MP3-kompatibelt ljudsystem med sex högtalare och AUX-port
  • Luftkonditionering
  • Legerade 17-tumshjul
  • Dimljus framtill
  • Fjärrstyrt centrallås
  • Uppvärmda elektriska speglar
  • Larm och immobiliseringsfunktion (Thatcham Category 1)
MX-5 Miata Special Edition (2012)
  • Tillverkades i 450 exemplar (alla med hårt tak)
  • Legerade 17-tumshjul
  • Svarta externa detaljer
  • Svart läderklädsel
  • Uppvärmda säten
  • Pianosvart interiör
MX-5 Yusho (2012)
  • Supercharged 2-liters MZR bensinmotor som kan producera 241 PS (177 kW; 238 hp) och ett vridmoment på 274 N·m vid 5 450 rpm
  • Topphastighet på 240 km/h
  • Manuell växellåda med 6 växlar och särskild sportkoppling
  • Antracitgrå legerade 17-tumshjul med Toyo semi-slick däck
  • Mockadetaljer på ratten
  • Recaro sportsäten med läder och Alcantara
MX-5 25th Anniversary Edition (2014)
  • Tillverkades i 1 000 exemplar för att fira 25-årsjubileumet
  • Bygger på MX-5 Roadster Coupe 2.0 Sport Tech Nav (UK version)med 2-litersmotor
  • Samtliga 1 000 exemplar bär färgen Soul Red Metallic med a-stolpar, takpaneler och spegelskydd i färgen Brilliant Black.
  • Läderklädsel
  • Uppvärmda säten
  • Loggan för 25-årsjubileumet pryder nackskydden
  • Borrade pedaler i aluminium

Fjärde generationen: Mazda MX-5 ND

Mazda MX-5 ND

I maj 2012 offentliggjorde Mazda Motor Corporation och Fiat Group Automobiles att de skulle arbeta ihop för att skapa en ny generation av roadsters. Med Mazda MX som bas ska en roadster tas fram för Mazda och en annan för Alfra Romeo. Båda bilarna kommer att tillverkas i Mazdas fabrik i Hiroshima, men de kommer att skilja sig åt på flera viktiga punkter, bland annat kommer de att ha olika, specialgjorda motorer.

Mazda MX-5 ND avtäcktes i Monterey, Kalifornien (USA) den 4 september 2014. Jämfört med sin föregångaren i den tredje generationen av Mazda MX-5 är den cirka 100 kg lättare. Första modellåret för Mazda MX-5 ND blir 2016.

Dimensioner

Hjulbas 2 315 mm
Längd 3 915 mm
Bredd 1 730 mm
Höjd 1 235 mm
Tjänstevikt 998 kg