Aston Martin DB11

Aston Martin introducerade sin nya sportbil Aston Martin DB11 på Internationella bilsalongen i Genève i mars 2016, som en ersättare för Aston Martin DB9. DB11 har bland annnat försetts med en helt nyutvecklad bottneplatta och en ny V12-motor som stoltserar med dubbla turboaggregat.

DB11 är den första modellen i Aston Martins ‘second century’ plan och den första serietillverkade Aston Martin någonsin som är turbocharged. Vid premiären kom det snabbt in drygt 1400 beställningar från hugande bilköpare.

Serietillverkningen startade den 28 september och de första Aston Martin DB11 började levereras i slutet av 2016. Prislappen för svenska bilköpare landade kring 1,9 miljoner kronor i grundutförandet.

Aston Martin DB11 är en så kallad Grand Tourer (Gran Turismo) vilket innebär att det är en sportbil som fungerar till annat än redan sportändamål och trots sin sportighet kan transportera personer bekvämt över längre sträckor.

DB11 har en 5204-kubiks tvillingturbo V12 motor som producerar 600 hästkrafter, och bilen går från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder. Maxfart är 322 km/h. För bildesignen står Aston Martins Chief Creative Officer Marek Reichman, som följt Aston Martins tradition av att begagna sig av proportionerna 1:3.

Kortfattad info om Aston Martin DB11

Lanserades 2016
Karosseri 2-d coupé
Motor 12-cylindrig V-motor

5,2 L

Effekt 608 hk vid 6500 v/min
Vridmoment 700 Nm vid 1500 v/min
Drivning Bakhjulsdrift
Växellåda 8-stegs automatväxellåda
Hjulbas 281 cm
Längd 474 cm
Bredd 194 cm
Höjd 128 cm
Vikt 1770 kg

Detaljer

Aston Martin DB11 är precis som föregångaren DB9 en lång, låg och framförallt lyxigt bred bil. Taket har förändrats hos BD11 för att fungera ihop med bilens AeroBlades, luftkanaler som byggts in för att minska luftmotståndet vid höga farter.

Som nämnts ovan drivs DB11 försetts med en 5,2-liters twin-turbo V12-motor istället för den 5,9-liters motor som sitter i Aston Martin Vanquish. I låga farter där inte motorns fulla styrka krävs fungerar den som två stycken V6:or och växlar mellan var 20:e sekund. Som förare är detta inte något man tänker på – det hela sker mycket diskret och utan att ha någon negativ inverkan på köregenskaperna.

Inredningen hos DB11 innehåller inte några överraskningar. Här är det högkvalitativt läder som gäller hela vägen. Armstödet i mitten fungerar även som förvaringslåda och är helt motoriserat. I grundutförandet är det minimalism som gäller för inredningen, men den som så önskar kan betala extra för att få lädret utsmyckat med broderier och diverse annat lullull. Andra tillgängliga alternativ är kolfiber eller trä.

Recensioner

Aston Martin DB11 har fått mycket god kritik av bilrecensenterna.

If you’re ever in Paris, at a party at 3am, and suddenly remember you are playing in a tennis tournament in Monte Carlo the next afternoon, this is the car for the job. You’d arrive feeling like you’d just got out of the bath.”. ”It’s not just a pretty face. This is an extremely good car. Phenomenally good.” – Jeremy Clarkson, Top Gear

If there is a GT car with a better chassis, I have not driven it. There are GT cars with better engines, with no turbos, but this V12 is – really – extremely lovely. There are, perhaps, GT cars with some more pleasing interior elements but again, if you are complaining about this one, you’re perhaps quite curmudgeonly.” – Matt Prior, autocar.co.uk