Toyota Hilux

Toyota Hilux (även känd som Toyota HiLux och Toyota Hi-Lux) är en serie av kompakta pickup trucks från den japanska biltillverkaren Toyota. Produktionen av Toyota Hilux startade i mars 1968. Den hade en kort hjulbas och en 1,5-litersmotor som kunde producera 77 PS. I april året därpå fick den sällskap av en Toyota Hilux med lång hjulbas.

Sjunde generationen (2005 – )

De Toyota Hilux som i skrivande stund produceras tillhör den sjunde generationen av Toyota Hilux, den generation som startade år 2005. Fabriker för produktion av sjunde generationens Toyota Hilux finns i Argentina, Venezuela, Pakistan, Thailand, Sydafrika och Kina.

Det första exemplaret av sjunde generationens Toyota Hilux avtäcktes i Buenos Aires, Argentina den 2 mars 2005 och bilen kom ut på marknaden redan månaden därpå.

Sjunde generationens Toyota Hilux erbjuds i två huvudsakliga varianter: en med två dörrar och en med fyra dörrar. Det går också att välja mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Motorn ligger alltid i fronten av bilen. Välj mellan manuell växellåda med fem växlar eller automatväxlad med fyra eller fem växlar.

Motor

Marknad År Motor
Sydafrika, Indonesien, Mellanöstern 2005 2,0 L bensinmotor VVT-i DOHC I4
Sydafrika, Sydamerika, Asien, Europa 2005 2,5 L dieselmotor D-4D DOHC I476 kW (102 hp) – 107 kW (145 PS; 143 hp)
Sydafrika, Australien, Arabiska halvön, Filippinerna, Venezuela 2005 2,7 L bensinmotor VVT-i DOHC I4119 kW (162 PS; 160 hp)
Sydafrika, Sydamerika, Australien, Asien, Europa 2005 3,0 L dieselmotor D-4D DOHC I4121 kW (165 PS; 162 hp)
Sydafrika, Australien, Venezuela, Kina 2005 4,0 L bensinmotor VVT-i DOHC V6170 kW (231 PS; 228 hp) – 176 kW (236 hp)
Australien 2008 4,0 L Supercharged DOH V6225 kW (306 PS; 302 hp)

toyota hilux

2011

I juli 2011 avslöjade Toyota flera kommande uppdateringar för Hiluxen:

  • Ny design av framdelen
  • Nya skydd, nya lyktor fram och bak, nya kofångare fram och bak, ny motorhuv, ny grill, nya speglar, ny hjuldesign och en del andra mindre uppdateringar.
  • Ändringar av interiören för att göra så att den upplevs som lyxigare.
  • Ändringar som påverkar den övre kontrollpanelens utformning, där ett nytt vågrätt instrumentkluster har införts.
  • Ny turboladdad dieselmotor som kan producera 142 hp och ett drivmoment på 343 N·m
  • Double Cab-versionen av Toyota Hilux har fått DVD-spelare, bakåtkamera och Bluetooth.

Toyota och Teknikens Värld

I Europa säljs inte längre Toyota Hilux med 16-tumshjul, vilket är resultatet av ett test som genomfördes av den svenska tidskriften Teknikens Värld i oktober 2007. Teknikens Värld testade hur bra det gick att väja snabbt och oväntat med bilen (i händelse av att en älg dök upp på vägbanan). Testet visade att bilen inte alls var bra på att svänga skarpt i medelhastighet; faktum är att bilen var mycket nära att välta men hölls på rätt köl av den skickliga testföraren. När testet offentliggjordes valde Toyota att sluta sälja Toyota Hilux med 16-tumshjul på den europeiska marknaden.

Top Gear och Toyota Hilux

Top Gear misshandlar en Toyota Hilux

Toyota Hilux har ett (bevisligen välförtjänt) rykte om sig att vara en mycket hållbar och pålitlig bil i tuffa förhållanden. I teveprogrammet Top Gear på BBC utsatte programledarna en 1988 Toyota Hilux (diesel) för extrema påfrestningar som den klarade sig igenom med bravur. Bilen hade gått drygt 305 00 km när den köptes in till Top Gear, och därefter fick den genomgå svåra prövningar i avsnitt fem och sex av programmets tredje säsong.

Exempel på vad Top Gear tvingade sin Toyota Hilux att genomlida:

  • Köra nedför en trapp
  • Skrapa byggnader
  • Krascha rakt in i ett träd
  • Spolas ut i havet
  • Lämnas i fyra timmar i saltvatten
  • Köra genom ett trädgårdsskjul
  • Få en husvagn släppt på sig
  • Bli slagen med en rivningskula
  • Få kabinen eldhärjad

Slutligen placerade de sin Toyota Hilux på taket av ett 73 meter högt höghus som skulle rivas, och den fick stå där när huset sprängdes sönder. Bilen drabbades av strukturella skador, men efter att den hade fått hjälp av en reparatör (utan att några reservdelar användes) började motorn gå igen. Reparatören fick endast använda sig av enkla verktyg och produkter som fanns i bilens verktygslåda, såsom skruvmejslar, motorolja och skiftnyckel. Då förärades Toyota Hiluxen en plats Top Gears tevestudio, och där står den fortfarande kvar.

Toyota Hilux som amfibiefordon

I avsnitt tre under Top Gears åttonde säsong (2006) väljer programledaren Jeremy Clarkson att ugår ifrån en Toyota Hilux när han och de övriga två programledarna (James May och Richard Hammond) har fått i uppdrag att bygga om varsin vanlig bil till amfibiefordon.

Jeremy Clarksons Toyota Hilux försågs med en utombordsmotor och körde först flera kilometer på vanlig väg innan den tog sig fram 3,2 kilometer på öppet vatten.

hillux topgear

Toyota Hilux på den magnetiska nordpolen

År 2007 sändes specialprogrammet Top Gear Polar Special där Clarkson och May körde en Toyota Hilux från norra Kanada till den magnetiska nordpolen (1996) samtidigt som de tävlade mot Hammond som tog sig samma väg fast med hundspann. Clarkson och May vann, och Toyota Hilux blev det första motorfordon någonsin att ta sig till den magnetiska nordpolen.

Den Toyota Hilux som Clarkson och May använde hade fått större hjul och tjockare däck än en vanliga Toyota Hilux, den främre stötdämparen hade flyttats fram, och bilen hade också fått ett tjockt sumpskydd, ett fäste för gevär (mot isbjörnar), extrastarka framlyktor (som inte behövdes eftersom det var sommar och därmed aldrig blev mörkt) och en toalettsits på den bakre kofångaren.

Toyota Hilux på Eyjafjallajökull

I januari 2010 körde May en modifierad Toyota Hilux upp på vulkanen Eyafjallajökull på Island, en vulkan som just då hade ett utbrott. May kom nära nog för att få med sig en bit lava hem. Den Toyota Hilux som användes hade försetts med ett ”metallparaply” och använde sig av droppande alkohol för att kyla hjulen. Resan visades i första avsnittet av Top Gears femtonde säsong.