The Moke (Mini Moke)

Mini Moke, även känd som The Moke, är ett litet och praktiskt fordon som bygger på bilen Mini. Moke är ett gammalt dialektalt ord för åsna. Mini Moken har marknadsförts under flera olika namn under årens lopp, inklusive Austin Mini Moke, Morris Mini Moke och Leyland Moke.

The Moke är framförallt populär i varma klimat, och har blivit en kultklassiker i bland annat Australien, Seychellerna, Mauritius, Algarve (Portugal), USA och många turistintensiva öar i Karibien. I Macau i Asien var Mokes under en tid den lokal polisens officiella fordon.

Utveckling

Redan när Alec Issigonis designade den första Minin för British Motor Corporation (BMC) hade han planer på att skapa ytterligare ett fordon; ett fordon som skulle kunna använda de mekaniska delarna från en Mini men ha ett mer rustikt skal. Syftet var att kunna börja leverera fordon till den brittiska militären. Issigonis hade redan tidigare designat fordonet Nuffield Guppy i ett försök att ta sig in på den militära marknaden, men guppyn hade inte blivit någon succé.

År 1959 hade Issigonis fått fram en prototyp med kodnamnet The Buckboard som BMC kunde visa upp för den brittiska armén. BMC försökte sälja in dem som fordon som kunde släppas ned med fallskärm, men den veka motorn och dåliga frigången gjorde att armén inte blev särskilt intresserade av The Buckboard. Royal Navy hade dock funderingar på att köpa in The Buckboard för att använda den ombord på sina stora hangarskepp.

BMC försökte göra vissa justeringar för att blidka armén (bland annat togs en prototyp med fyrhjulsdrift fram) med armén var fortsatt ointresserad. Då beslutade sig BMC för att börja marknadsföra fordonet för civil användning istället. Den primära målgruppen var tänkt att vara jordbrukare och företagare inom en lätta industrin, men när Mini Moke lanserades på den brittiska marknaden beslutade skatteverket att den inte var ett kommersiellt fordon utan en passagerarbil, vilket innebar en högre beskattning av bilen och gjorde den mindre intressant för kommersiella verksamheter.

Tillverkningen av The Moke skedde i BMC:s fabrik i Longbridge, Birmingham. Under perioden 1964 – 1968 producerades över 14 500 Mokes i Storbritannien. I Australien producerades 26 000 Mokes under åren 1966 – 1981, och i Portugal producerades 10 000 Mokes från år 1980-1993.

mini moke

Brittiska Moke

Den Mini Moke som tillverkades i Storbritannien hade en fyrcylindrig motor på 848 kubikcentimeter som var anpassad för lågoktanigt bränsle. Bilen hade samma växellåda, stötdämpning och hjul som en vanlig Mini.

När The Moke först lanserades (Mk I) var den extremt enkel och kostade £405. Den enda färg som erbjöds var Spruce Green (grangrön). Om man till exempel ville ha värmare, passagerarsäte och/eller vindrutetvättare i sin Mk I kunde man köpa detta som extra tillval. Det samma gällde för taket, som var gjort av tyg och erbjöds som extra tillval. Vindrutetorkare ingick, men endast vid förarplatsen. Den som beställde extra tillval fick sköta inmonteringen av dessa själv.

År 1967 lanserades Mk II och nu hade BMC lyxat till det med vindrutetorkare även på passagerarsidan. Dessutom fanns bilen inte bara tillgänglig i grönt utan även i vitt.

Av de drygt 14 500 exemplar av The Moke som producerades i Storbritannien under åren 1964 – 1968 såldes cirka 10% i landet, resten gick på export.

Australiska Moke

Under åren 1966 – 1981 tillverkades The Moke i Australien, där bilen initialt marknadsfördes under namnet Morris Mimi Moke och från och med år 1973 som Leyland Moke.

I början följde tillverkaren Leyland Australia konceptet från Storbritannien med 10-tumshjul, men ganska snart övergick man till 13-tumshjul istället. I Australien anpassades The Moke också på en del andra vis för att passa bättre på stranden och för annan off-road körning än den brittiska modellen. I Storbritannien hade The Moke till exempel haft säten av solid metall, men i Australien föredrog man att använda ihåliga komponenter för att skapa lättviktssäten som påminde mer om solstolar.

Till en början hade den Australiska Moken en motor på 998 kubikcentimeter, för att sedan övergå till 1 098 kubikcentimeter. När ny lagstiftning mot avgaser infördes (Australian Design Rule 27A) byttes dock den inhemska 1 098-motorn ut mot en importerad motor på 998 kubikcentimeter som utvecklats i Storbritannien för att möta den brittiska lagens krav rörande luftföroreningar.

Mokes tillverkade i Australien exporterades till många olika länder runt om i världen. Det var inte bara privatpersoner som köpte The Moke, utan företag och organisationer var också intresserade. När den israeliska armén köpte in Mokes och försåg dem med stöd för maskingevär fick det stor uppmärksamhet i media.

mini moke bil

Californian

Under en kort period i början av 1970-talet producerades en variant av The Moke som officiellt hette “Moke, special export” men som var allmänt känd som “Californian”. Den exporterades till USA och marknadsfördes som en idealisk bil för flower power hippies.

Californian hade en motor på 1 275 kubikcentimeter, och lamporna på utsidan av bilen hade anpassats för att följa det federala regelverket i USA. Bränsletanken flyttades också från vänstersidan till bakdelen av bilen. Den mest synbara ändringen var dock taket och sätena, som pryddes av tigerrandig vinyl i svart och vitt eller vinyl med det fruktsalladsliknande mönstret ‘Orange Bali’.

När en The Moke med 1 275-kubiksmotor började säljas hemma i Australien 1977 återanvände man namnet Californian, trots att denna bil var lågt ifrån identisk med de som tagits fram för export till USA. Den Californian som såldes i Australien hade till exempel mer bekväma säten, mer avancerade kofångare och hjul med synliga ekrar. Sätena var täckta av sobert denimtyg.

Pickup

År 1975 började Leyland Australia tillverka en pickup-version av The Moke. Den hade ett lastflak på 1,45 x 1,50 meter som stack ut baktill.

Fyrhjulsdrift

Leyland Australia hade planer på att börja sälja en fyrhjulsdriven The Moke, och tillverkade några prototyper för fyrhjulsdrivna The Mokes i slutet av 1970-talet. Dessa planer blev det dock ingenting av eftersom produktionen av The Moke i Australien upphörde helt år 1981. En av prototyperna har överlevt och ägs av en Moke-entusiast i Western Australia.

Portugisiska Mokes

År 1980 – 1990 producerades 8 500 exemplar The Moke i Portugal av ett portugisiskt dotterbolag till British Leylands. Bilarna tillverkades i en fabrik i samhället Vendas Novas i västra Portugal.

De första Mokes som producerades i Portugal var identiska med Australiens Californian, men efter ett tag ändrades produktionen eftersom man ville kunna använda komponenter från den Mini saloon som vid den här tiden tillverkades i Storbritannien, bland annat 12-tumshjul med moderna lågprofildäck.

År 1990 sålde British Leyland (som då hette Rover Group) varumärket Moke till Cagiva, en italiensk motorcykeltillverkare i Bologna. Produktionen av The Moke låg dock kvar i Portugal till år 1993 och cirka 1 500 bilar producerades under Cagivas ägandeskap. Eftersom Cagiva bara hade köpt rätten till namnet Moke fick bilarna inte säljas som Mini Mokes utan hette enbart Mokes.

År 1993 upphörde tillverkningen i Portugal och Cagiva flyttade maskiner och verktyg till sin fabrik i Italien. Planen var att börja producera The Moke i Italien år 1995, men det blev aldrig av.

Framtiden för The Moke

Moke International, Chery Automotive och Sicar Engineering har gemensamt skapat en ny Moke. Nya Moke har ett utseende som vi känner igen från gamla Moke-modeller, men har försetts med moderna bekvämligheter och förbättrade komponenter. Det finns en bensindriven version och en med elmotor.