Koenigsegg Agera

Koenigsegg Agera är en sportbil från den svenska biltillverkaren Koenigsegg.  Det är en sann drömbil som inte många får nöjet av att äga.  Det finns många som kör Ferrari till jobbet men som fortfarande drömmer om att kunna köra en Koenigsegg Agera. Det är en bil som bara är förunnad de verkligen rika. De som äger stora internationella företag eller som har vunnit en stor casino jackpot såsom en Mega Fortune Mega Jackpot.  En jackpot som har gett flera spelare mer än 100 miljoner kronor.

Koenigsegg Agera började tillverkas år 2011, och är en efterföljare till Koenigsegg CCX/CCXR. Fabriken ligger i Ängelholm. Top Gear Magazine utsåg Koenigsegg Agera till Hypercar of the Year år 2010.

Koenigsegg Agera är en 2-dörrars semi-cabriolet (targa top) designad av Christian von Koenigsegg. Ramen för Koenigsegg Agera består av förimpregnerad kolfiber/kevlar med lättviktsförstärkningar, medan chassit är gjort av kolfiber och aluminium. Bränsletankarna är integrerade för att höja säkerheten och åstadkomma optimal viktdistribution. Koenigsegg Agera har aluminiumhjul; 19-tums framtill och 20-tums baktill. Däcken är Michelin Super Sports och anpassade för hastigheter på upp till 420 km/h.

Koenigsegg Agera R

Koenigsegg Agera R avtäcktes på Geneva Motor Show 2011.

Den kan gå från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och har en topphastighet på 440 km/h. Tack vare sin utformning, inklusive ett avancerat bakvingssystem, har Koenigsegg Agera R ett luftmotstånd (drag coefficient) på Cd=0.37 (Cd=0.33 vid riktigt höga hastigheter) och kan producera 300 kg av nedåtpressande kraft vid en hastighet på 250 km/h. En kombination av mekanisk balans och särskilt uvecklade bildäck (Michelin Supersport) gör det dessutom möjligt för Koenigsegg Agea R producera laterala hörnkrafter på upp till 1,5G.

När Koenigsegg Agera R testkördes i Ägenholm den 2 september 2011 slog bilen sex världsrekord för produktionsbilar.

Rekord Tid
0–300 km/h 14,53 sekunder
0–200 mph 17,68 sekunder
300–0 km/h 6,66 sekunder
200–0 mph 7,28 sekunder
0–300–0 km/h 21,19 sekunder
0–200–0 mph 24,96 sekunder

På Geneva Motor Show 2012 avtäcktes en ny variant av Koenigsegg Agera R. Denna bil har en förbättrad motor som kan producera upp till 1 140 hästkrafter på bränslet E85. Tack vare en specialutvecklad Flex Fuel Sensor kan bilen anpassa sig efter varierande bränslekvalité och alkoholgrad, och se till att minska kraftnivåerna för att skydda motorn. Om man kör på lågoktanigt bränsle reduceras kraften till 960 hästkrafter.

Andra exempel på uppgraderingar som går att hitta hos Koenigsegg Agera R 2013 är kolfiberhjul och förbättrad aerodynamik.

Koenigsegg Agera S

Koenigsegg Agera S avtäcktes år 2013 och började levereras året därpå.

Koenigsegg Agera S är avsedd för delar av världen där det är svårt att få tag på E85 biobränsle. Agera S är på det stora hela en Agera R 2013, fast optimerad för att köras på lågoktanig bensin. När Koenigsegg Agera R 2013 körs på lågoktanig bensin producerar den inte mer än 960 hästkrafter, men en Koenigsegg Agera S kan på samma bränsle nå upp till 1 030 hästkrafter.

Koenigsegg Agera S kan köras på biobränsle istället för bensin; faktum är att det är bättre att köra den på E85 biobränsle om man lyckas få tag på det eftersom bilen då kan producera 1 200 hästkrafter.

Trivia: Den hundrade Koenigsegg-bilen som producerades var en Koenigsegg Agera S som färdigställdes år 2013. För att fira detta pryddes den med guldinlägg som bildade ordet Hundra.

Koenigsegg One:1

oneone

Koenigsegg One:1 avtäcktes på Geneva Motor Show 2014.

Namnet One:1 åsyftar bilens förhållande mellan kraft och vikt. En Koenigsegg One:1 väger 1 360 kg och producerar 1 360 PS. Det finns alltså en PS per kg. (1 360 PS = en megawatt.) Växeln är en

Jämfört med tidigare bilar från Koenigsegg är One:1 ännu mer inriktad på folk som vill köra sin bil på banor snarare än i vardagstrafik. För att få ned vikten, och därmed få förhållandet till 1:1, har flera offer fått göras. Det går till exempel inte att placera det avtagbara taket i bagageutrymmet.

Koenigsegg One:1 har en variant av den 5-liters twin-turbocharged V8-motor som används i Koenigsegg Agera R och Koenigsegg Agera S. Den skapar 1 360 PS (1 000 kW) vid 7 500 rpm och ett vridmoment på 1 371 N·m vid 6 000 rpm. Totalvikten för motorn i en Koenigsegg One:1 är trots detta bara 197 kg, något som är möjligt eftersom delar av den är gjord i lättviktsmaterial som aluminium och kolfiber.

Jämförelse

Koenigsegg Agera

från år 2010

Koenigsegg Agera R

2011-2012

Koenigsegg Agera R

från 2013

Koenigsegg Agera S

från 2013

Koenigsegg One:1

från 2014

Motor 5L V8 Dual Turbo 5L V8 Dual Turbo 5L V8 Dual Turbo 5L V8 Dual Turbo 5L V8 Dual Turbo
Växel En 7-speed dual som tagits fram särskilt för Koenigsegg.

Kraft*

706 kW (947 bhp; 960 PS) vid 7100

820 kW (1100 bhp; 1115 PS) vid 6900

895 kW (1200 bhp; 1217 PS) vid 7100

758 kW (1016 bhp; 1031 PS) vid 7100

1,000 kW (1341 bhp; 1360 PS) vid 7500

Vridmoment (torque) 1100 Nm vid 4000 1100 Nm vid 4000 1200 Nm vid 4100 1100 Nm vid 4100 1371 Nm vid 6000
Max antal varv per minut 7500/min 7500/min 7500/min 8250/min 8250/min
Maxfart 435 km/h 440 km/h 443 km/h 440 km/h 453 km/h

*Kraften kan variera mellan olika individuella bilar.