Ferrari Kode57

Superbilen Ferrari Kode57 premiärvisades på bilmässan The Quail – A Motorsports Gathering i Kalifornien i augusti 2016. Siffran 57 i namnet är en referens till årtalet 1957, födelseåret för legendariska bilar som Ferrari 250 Testa Rossa och Jaguar XKSS.

För designen av Ferrari Kode57 står Ken Okuyama, vars digra meritlista bland annat innehåller Enzo Ferrari, Ferrari P4/5, Maserati Quattroporte och Maserati Birdcage 75th

I början av 2000-talet var Ken Okuyama kreativ chef för det italienska designföretaget Pinifarina, men numera arbetar han i det egna företaget Ken Okuyama Design – ett företag som bland annat designat snabbtåg för det japanska järnvägsnätverket Shinkansen.

Så, hur ser Okuyamas senaste skapelse ut? Ferrari Kode57 saknar tak och har en mycket distinkt utdragen siluett som inspirerats av klassiska sportbilar med lång utdragen framdel och superkort bakdel. Vindrutan är extremt låg. För att åstadkomma maximalt luftintag och kylning finns det generösa luftintag framtill.

Kode57 har fenor bakom varje hjul och överlag utstrålar bilen en känsla av Formula1, trots att den saknar tak och har plats för både förare och en passagerare. Dörrarna är av sax-typ och öppnas bakåt och uppåt.

Det mycket rigida chassit är tillverkat av aluminium, och för att ytterligare sänka vikten är bilens paneler gjorda av kolfiber. Hjulen är breda Pirelli P-Zero med exceptionellt bra väggrepp.

Motorn – en av världens mest kraftfulla V12:or – är placerad bakom frontaxeln och varken Ferrari eller Okuyama har lämnat någon detaljerad information om varför. Däremot vet vi att motorn är kapabel att generera kring 600 hästkrafter. Motorn och stötdämparna kan ställas in för att passa förarens preferenser, ett resultat av Ferraris samarbete med den tyska specialisten Novitec Rosso. Novitec Rosso har bland annat sett till att den fria höjden framtill kan justeras uppåt med 45 mm, vilket kanske inte låter som så mycket men kan göra en enorm skillnad när man till exempel ska köra in och ut ur ett parkeringsgarage.

Planen är nu att tillverka Kode57 i en mycket begränsad upplaga.

ferrari

Om Ken Okuyama

Okuyama Kiyoyuki ( 奥山 清行) föddes i den japanska staden Yamagata år 1959. Internationellt använder han namnet Ken Okuyama. Ken Okuyama är sedan länge bosatt i Italien. Han talar japanska, italienska och engelska.

Okuyama utbildade sig vid ArtCenter College of Design i Kalifornien, USA och tog sin examen år 1986. I tre år arbetade han som gästprofessor vid Tohoku University of Art and Design i hemstaden Yamagata innan han återvände till ArtCenter College of Design i Kalifornien för att undervisa där.

Under perioden 2000 – 2004 ledde Okuyama skolans institution för transportdesign.

Okuyamas tidiga erfarenheter av bilbranschen inkluderar projekt för General Motors och Porsche. Han deltog i arbetet med utformningen av både Porsche 911 (996) och Boxster, och hos General Motors arbetade han i GM’s Advanced Concepts Center. Anställd av Pinifarina ledde han arbetet med utformningen av den legendariska bilen Enzo Ferrari.

I maj 2004 började Okuyama arbeta som kreativ chef hos Pinifarina. I den rollen deltog han i projekt som inkluderade Ferrari 599, Mitsubishi Colt CZC, Maserati Birdcage 75th och Ferrari P4/5.

År 2006 lämnade Okuyama Pinifarina för att skapa det egna företaget Newton Design Lab. En glasögonkollektion lanserades året därpå, och följande år presenterade Okuyama sin första konceptbil under eget namn – K.O.7. Initialt byggdes endast tjugo stycken K.O.7 Spider (för en liten exklusiv grupp av bilköpare som förbeställt sina bilar) men bilen blev en så pass stor succé att ytterligare 198 stycken färdigställdes under perioden 2009 – 2010.