Elcyklar

cyklarElcyklar är i grund och botten vanliga trampcyklar som utrustats med en liten batteridriven elmotor vid navet som man kan slå av och på vid behov. Man kan alltså välja att till exempel få hjälp av motorn när man ska uppför den där jobbigt uppförsbacken på väg till jobbet, eller låta elmotorn vara igång under hela färden den där kvällen när regnar och blåser motvind. Jämfört med till exempel en moped är alltså elcykeln väldigt flexibel. När du känner för att trampa hårt och få välbehövlig motion kan du göra det, och när du känner att du vill ha hjälp från motorn är den alltid redo.

Det finns många som vittnar om hur elcykeln har gjort att det plötsligt blivit realistiskt för dem att cykelpendla till och från jobb eller skola, vilket givetvis är positivt både för folkhälsan och för miljön, och kan hjälpa till att göra vägnätet i våra städer mindre överbelastat i rusningstrafiken.

Kort info om elcyklar

  • Man behöver trampa sin elcykel även när motorn är igång. Alla standardmodellerna är designade så att trampning är nödvändigt för att man ska få assistans av elmotorn.
  • Enligt det svenska regelverket får elmotorn endast ge extra pedalkraft i hastigheter upp till 25 km/h. Dessutom får inte märkeseffekten överstiga 250 watt. Över 250 watt räknas elcykeln som en moped och måste följa reglerna för mopeder, som skiljer sig mycket från de som gäller för cyklar.
  • En majoritet av de elcyklar som säljs i Sverige låter dig välja mellan minst tre olika assistansnivåer, eller erbjuder steglös inställning av assistansen från elmotorn.

Att köpa elcykel

Det finns många olika elcyklar att välja mellan i olika prisklasser, och vilket som är bäst beror förstås mycket på vad man planerar att använda sin elcykel till. Vill du ta cykelbanan till jobbet inne i centrum eller vill cykla omkring på ojämnt underlag ute i skog och mark?

Några exempel på punkter som är bra att titta på när man väljer elcykel:

  • Vill du ha en vanlig klassisk cykel eller föredrar du en terrängcykel av typen mountainbike?
  • Hur vattentät är den elcykel du överväger att köpa? Vädret kan ändra sig snabbt och man vill inte få problem med elektriciteten bara för att det börjar ösregna.
  • Vilken prestanda och räckvidd har batterierna? En bra tumregel är att ett batteri på 36V 11.6Ah bör klara av åtminstone 5 mil på en laddning.
  • Hur lång tid tar det att ladda batteriet fullt? Mellan fyra och sex timmar är normalt när man laddar i vanligt eluttag.
  • Hur många laddningscykler är batteriet utformat för att klara av innan noterbar effektförlust uppstår?
  • Är bromsarna tillräckligt bra för de hastigheter du kommer att köra i?
  • Hur tung är cykeln?
  • Vilka assistansnivåer finns? Eller är det steglös inställning av assistansnivån?
  • Vilka säkerhetslösningar har cykeln för att förhindra stöld av batteriet?

Exempel på bra elcyklar

Bästitest.se rekommenderar framförallt Trek Powerfly+ FS 7 och Batavus Genova E-Go, men även Giant Twist Esprit Power W Cos och Eco Ride Ambassador har fått höga poäng.

Trek Powerfly FS 7Trek Powerfly+ FS 7 är dock framförallt en terrängcykel, så tänker man huvudsakligen hålla sig på mer civiliserad mark finns det andra alternativ som är bättre. Dels för att FS 7 är en rejält dyr cykel, dels för att den har högt rullmotstånd på asfalt med sina breda och grovmönstrade terrängdäck. Väljer man att trots allt slå till på en FS 7 får man en välgjord cykel med mycket specialfinesser, bland annat lättviktsram i aluminium, hydrauliska skivbromsar, ständigt aktiv luftfjädring, färddator, USB-uttag och ett boschsystem som kan styras både via snabbknappar vid vänster tumme eller via den centrala displayenheten. Välj mellan fyra olika färdlägen för elmotorn, från energisnål eco till det starka turboläget. Trek Powerfly+ FS 7 har elva växlar och de sköter du med snabbknappar som sitter på höger handtag.

I svenska Cykelfrämjandets senaste test av elcyklar vann Batavus Genova E-GO som kostar cirka 13 000 kronor och hyllades för sin stabilitet, säkerhet och genomgående höga kvalité. Detta är en välbalanserad åttaväxlad cykel med aluminiumram och växelhandtag. 250 watts motorn är placerad vid framhjulet, där det även finns en fälgbroms. Baktill har Genova E-GO en navbroms.