Bowler EXR

Bowler EXR är en bil som tagits fram för påfrestande långdistansrallyn, såsom Dakar Rally och Rallye des Pharaons. Bilen produceras av det brittiska företaget Bowler Offroad i Hazelwood, Derbyshire.

Bowler EXR är den 4:e generationen av rallybilar från Bowler Offroad.

Tillbehör

Exempel på tillgängliga tillbehör:

  • Extra belysning internet och/eller externt
  • Navigationssystem
  • Extra förvaringsutrymmen för vatten
  • Sandstegar
  • Hydrauliska pumpar som kan användas för att lyfta upp bilen om den fastnar i mjuk sand, vilket gör det enklare att anbringa sandstegarna. Pumparna gör det också enklare att snabbt byta däck utan att kompromissa med säkerheten, eftersom man inte behöver någon traditionell domkraft.
  • Sadey 6-speed sekvensiell växellåda med reduction gear
  • Ricardo transferbox som ger 60/40 torque split

Chassit

Bowler EXR har ett hydroformpressat chassi. Störtbågen består av extrastarka stålrör och uppfyller både FIA:s1 och MSA:s2 krav. Fokus ligger på att göra bilen mycket säker och placera fordonets masscentrum så lågt som möjligt.

Body

Bowler EXR har utformats för att både erbjuda bra aerodynamik och för att hålla sig så sval som möjligt i varma klimat. De kurvor och håligheter man kan se handlar alltså inte primärt om estetik utan om funktion. De yttre panelerna är tillverkade från flera olika kompositmaterial, för att nå en så bra balans som möjligt mellan styrka och låg vikt.

Det finns 12 olika färger att välja mellan.

Bowler EXR rally

Motorn

Bowler EXR har en motor från Land Rover; den senaste generationens 5.0 V8. Motorn klarar av att producera 355 bhp och ett drivmoment (torque) på 582 NM. Vissa justeringar har gjorts för att göra motorn optimal för rallyn och andra körningar off-road.

Växel

Bowler EXR har en 6-speed halvautomatisk växellåda i grundutförandet.

Stötdämpning

Bowler EXR har helt oberoende stötdämpning för att säkerställa bra stötdämpning även när fordonet körs i hög fart över kuperad terräng. Hjulens placering och det faktum att en Bowler EXR har lågt liggande masscentrum bidrar också till en (under omständigheterna) mjuk färd.

Bowler EXR:s 3-vägs justerbara stötdämpare kommer från det franska företaget Donerre, ett företag som är berömt för sina högkvalitativa stötdämpare och patenterade reboundsystem. Stötdämparna i en EXR Bowler har reservoarer som placerats en bit bort för att kunna dra nytta av tillgången på sval luft från motorhuven, så att stötdämparna ska fungera perfekt även under heta ökenförhållanden.

Hjul och däck

18-tums med 275/18 KUMHO Rally Raid Tyres.

Bromsar

Brembo (4 Pot).

Övrigt

  • Luftkonditionering
  • Intercomsystem
  • Rallydatorn Terratrip 303 Plus
  • Säten som uppfyller FIA:s krav
  • 5-punktsbälten
  • Brandsläckare (2,4 kg)
  • 2 säkerhetshammare

Bowler EXR bil

Bowler EXR S

Efter att klienter vänt sig till Bowler Offroad med önskemål om en Bowler lämplig för att köra i mer än bara rallyn började Bowler Offroad tillverka Bowler EXR S. När de skapade Bowler EXR S behövde de inte tänka på att uppfylla de formella krav som ställs av de organisationer som organiserar stora rallytävlingar, eftersom bilen inte primärt var avsedd för tävlande utan för förare som ville köra den privat.

En Bowler EXR S har samma styrka och viktdistribution som en Bowler EXR, men skiljer sig på flera andra viktiga punkter. Till exempel har Bowler EXR S en Supercharged 5L V8 som motor, en motor som kan producera 510 hästkrafter och ett drivmoment på 620 NM vid 220 rpm. Motorn är monterad på exakt samma plats som hos en Bowler EXR, för att säkerställa samma viktdistribution. Trots den högpresterande motorn väger en EXR S inte mer än 1800 kg, vilket gör det möjligt att gå från 0-60 mph på 4,2 sekunder. Toppfarten är 155 mph, vilket motsvarar cirka 250 km/h. Till skillnad från många andra snabba bilar klarar en Bowler EXR S av att prestera väl på en lång rad olika underlag. Man behöver alltså inte befinna sig på en perfekt, slät bilbana eller civiliserad asfaltsväg för att få njuta av bilens fantastiska prestanda.

Bowler EXR S har en 6-speed automatisk växellåda som antingen kan vara helautomatisk eller halvautomatisk (och då kontrolleras med så kallade paddlar). Bowler EXR S har både ABS och anti-sladd system. För att optimera bilens grepp oavsett underlag har bilen försetts med en elektroniskt kontrollerad differential baktill. För att bromsa använder EXR S 330-milimeters ventilerade bromskivor. Baktill finns Brambo-calipers med 6-pistonger.

Jämfört med en EXR har EXR S en annorlunda stötdämpning som är mer lämpad för snabb körning på väg, eftersom Bowler EXR S har specialtillverkade stötdämpare från Bilstein med fjädring från Eibach. EXR S går utmärkt att köra off-road också, men det är inte tänkt att man ska tävla med den off-road. Om man inte vill ha denna stötdämpning kan man beställa sin EXR S så att man får den med Donerre-stötdämpning istället och med samma fjädring som i rallybilarna. Då blir bilen mindre lämpad för höga hastigheter på väg och mer lämpad för rallyförhållanden.

En annan finess hos EXR S är att bagageutrymmet är betydligt större så att man kan få med sig mer packning än vad som är brukligt under tävlingsrallyn. Värt att veta är också att EXR S har glasfönster baktill, något som inte finns i rallybilen.

Exempel på andra bekvämligheter hos Bowler EXR S:

  • Fjärrstyrt centrallås
  • Sätesvärmare
  • Läderklädsel
  • In-car entertainment
  • Navigationssystem
  • Välj mellan 20-tumshjul och 22-tumshjul.

1Fédération Internationale de l’Automobile (Internationella Bilsportsförbundet)

2Motor Sports Association (för Storbritannien)