BMW i3

BMW i3 är en femdörrars elbil från biltillverkaren BMW som huvudsakligen är avsedd för stadskörning. Tidigare var den känd som Mega City Vehicle (MCV). För att minska bilens energikonsumtion är större delen av den interna strukturen och karossen tillverkad av lättviktig kolfiberförstärkt plast.

Räckvidd

BMW i3 är inte en hybridbil utan en renodlad elbil som inte tankas med drivmedel (bensin, diesel, etc) utan endast laddas med elektricitet. För den som vill finns dock möjlighet att köpa en 647 kubikcentimeters tvåcylindrig bensinmotor (REx) med en liten bensintank som tillbehör till bilen. Denna extramotor sätter igång automatiskt när batteriets laddning når ned till en viss förutbestämd nivå. Motorn driver inte bilen direkt, utan fungerar bara som en generator som producerar elektricitet.

BMW i3:s officiella räckvidd när batteriet är fulladdat är 130-160 kilometer i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC) och 130 kilometer i enlighet med United States Environmental Protection Agency (EPA). Om man kör optimalt kan man dock nå upp till 200 kilometer på en laddning.

En BMW i3 som har ovan nämnda extramotor kallas för BMW i3 REx. En BMW i3REx har en räckvidd på 240 kilometer enligt EPA. Om man kör optimalt kan man nå upp till 260-290 kilometer under normala körförhållanden.

3 olika körlägen

Föraren kan välja mellan tre olika körlägen: COMFORT, ECO PRO och ECO PRO+.

  • Comfortläget är standard, och i detta läge kan man under normala förhållanden köra 130 km – 160 km innan man behöver ladda bilen (260-290 km om man har Rex).
  • Eco Pro ökar räckvidden med cirka 12% jämfört med Comfort genom att använda sig av en annorlunda karta för accelerationspedalen.
  • Eco Pro+ ökar räckvidden med cirka 24% jämfört med Comfort. Alla inställningar justeras för att öka räckvidden. Till exempel är maxhastigheten begränsad till 90 km/h, och elektriska apparater som värmare och luftkonditionering sätts i energisparläge.

BMW i3 elbil

Bränslesnål

I juli 2014 var BMW i3 fortfarande det bränslesnålaste fordon som någonsin certifierats av EPA, oavsett bränsletyp. Samtidigt var BMW i3REx årets mest effektiva EPA-certifierade fordon med bensinmotor.

När BMW utformade BMW i3 var målet att en normalanvändare bara ska behöva ladda sin bil varannan till var tredje dag. Statistik för vad som krävdes för att nå detta mål togs från de studier som BMW gjort av användare av BMW ActiveE och Mini E i Europa, USA och Asien.

Lansering

Konceptbilen i3 avtäcktes på Frankfurt Motor Show 2011, och BMW visade upp en prototyp för BMW i3 under sommar-OS 2012 i London. Den version av bilen som var avsedd för massproduktion avtäcktes under sommaren 2013, och sedan påbörjades tillverkningen av BMW i3 i stor skala i september.

BMW i3 började levereras till bilförsäljare i Europa i november 2013. De allra första leveranserna firades med en ceremoni i München den 15 november. I USA anlände bilen till bilförsäljare i maj 2014.

Redan i mitten av januari 2014 kunde BMW meddela att 11 000 beställningar hade lagts runt om i världen.

I september 2014 passerades en viktig målstolpe: då såldes BMW i3 nummer 10 000. Vid den här tidpunkten sålde bilen bäst i USA, Tyskland, Norge och Storbritannien.

Försäljning i Europa

Under första halvåret av 2014 registrerades 4 853 BMW i3 i Europa, vilket motsvarade drygt 18% av marknaden för helelektriska bilar i Europa. BMW i3 var den tredje mest registrerade helelektriska bilen, efter Nissan Leaf och Tesla Model S.

I Sverige såldes 11 stycken BMW i3 under år 2013, vara 10 stycken hade extramotorn och därmed var BMW i3 REx. I Sverige räknas BMW i3 REx som en plug-in hybrid. Statistisk från september 2014 visar 182 BMW i3 har sålts i Sverige totalt (2013 – september 2014) och av dessa var 112 stycken BMW i3 REx.

Utmärkelser (i urval)

  • På Geneva Auto Show år 2014 erhöll BMW i3 utmärkelsen Car Design of the Year för år 2013. BMW i3 besegrade därmed både Jaguar F-Type Coupe och Porsche 918 Spyder.
  • BMW i3 erhöll utmärkelsen iF Product Design Gold Award från organisationen iF International Forum Design för ”inkluderandet av hållbarhet i alla delar av interiörens och exteriörens design”.
  • På New York International Auto Show år 2014 erhöll BMW i3 utmärkelsen World Green Car of the Year och World Car Design of the Year.
  • PÅ UK Car of the Year Awards fick BMW i3 ta emot utmärkelser i två kategorier: UK Car of the Year 2014 och Best Super-mini of 2014.
  • BMW i3 fick översta platsen i Kelley Blue Books lista ”Top 10 Best Green Cars for 2014”.

Project i

BMW i3 är en del av företaget BMW:s ”Project i” – ett program vars syfte är att skapa lättviktiga och ekovänliga elektriska stadsbilar som möter de krav på mobilitet och hållbarhet som finns i megastäder.

Första fasen av Project i var skapandet av den lilla elbilen Mini E, som har Mini Cooper som bas. Nästa fas fokuserade på att ta fram den helelektriska BMW ActiveE baserad på BMW 1 Series Coupe, och tredje fasen har resulterat i BMW i3 och i8.

Teknik och utformning

  • Jämfört med en Mini Copper är BMW i3 något större, däremot är den mindre än en BMW 3 Series. BMW i3 har fyra dörrar och plats för fyra personer.
  • För att minska bilens energiförbrukning valde BMW att tillverka större delen av karossen och den interna strukturen av kolfiberförstärkt plast. Eftersom tillverkningen av kolfiberförstärkt plats är energikrävande görs den i nordvästra USA där det finns gott om vattenkraft.
  • BMW i3 använder sig av en nyutvecklad drivlina och har en elektrisk motor 130-kilowatt (170 hästkrafter) med litiumjonbatterier. Batteriets kapacitet är 16kWh.
  • BMW i3 är en automatväxlad, bakhjulsdriven bil. Precis som andra automatväxlade bilar har den bara två pedaler. När föraren släpper upp accelerationspedalen återvinns fordonets rörelseenergi och används för att ladda batteriet, vilket i sin tur får bilen att sakta ned.

BMW i3 bil

Att ladda sin BMW i3

BMW i3 kan laddas i ett vanligt eluttag, så man behöver inte åka till någon särskild laddningsstation, även om sådana förstås också kan användas. Den digitala displayen hos BWM i3 visar var de närmaste laddningsstationerna i området befinner sig.

  • Den som använder sig av BMW Wallbox Pure kan ladda batteriet på mindre än 3 timmar, när det laddas från 0 till 80%.
  • Den som laddar sin BMW i3 vid en offentlig laddningsstation med likström kan ladda batteriet från 0 till 80% på mindre än 30 minuter.