Benz Patent-Motorwagen

Benz Patent-Motorwagen räknas vanligen som världens första bil och den stod färdig år 1885. Att den räknas som världens första bil beror på att den var ett fordon som redan från starten utformades för att drivas med en förbränningsmotor – det var inte en hästkärra eller liknande som byggts om.

Benz Patent-Motorwagen tillverkades av Rheinische Gasmotorenfabrik Benz & Cie , det företag vi idag känner som Mercedes-Benz. När tillverkningen startade var kostnaden för den som ville köpa en Benz Patent-Motorwagen 600 mark, vilket motsvarade ungefär 150 USD. Den motor som användes var en 954-kubiks encylindrig motor.

Benz Patent-Motorwagen premiärvisades på Ringstrasse i Mannheim den 3 juli 1886. Under perioden 1886 – 1893 byggdes cirka 25 exemplar av Benz Patent-Motorwagen, innan uppföljaren Benz Velo lanserades.

Utformning

Karl Benz utvecklade en välfungerande bensindriven tvåtakts kolvmotor redan år 1873, och inriktade sig därefter på att skapa ett fordon som kunde drivas med denna motor. Parallellt med detta arbetade han som designer och tillverkare av stationära motorer och motordelar. Den 29 januari 18886 ansökte Karl Benz om patent på Benz Patent-Motorwagen, ett patent som beviljades i november samma år (patent #37435).

Benz Patent-Motorwagen var ett trehjulig fordon där motorn satt baktill. Karl Benz hade inkluderat många nya uppfinningar i bilen, bland annat hjul med stålekrar och solida gummidäck som designats specifikt för bilen av Benz.

Bilen var uppbyggd av stålrör och träpaneler. Framhjulet var utan fjädring, medan elliptiska fjädrar användes för de båda bakre hjulen. Bilen hade kedjedrift på båda sidorna och ett enkelt remmsystem användes för kraftöverföringen.

Det första exemplaret av Benz Patent-Motorwagen drevs av en Benz 954-kubiks encylindrig fyrtaktsmotor. Med en vikt på cirka 100 kg var den extremt lättviktig jämfört med andra motorer på den här tiden. Denna nydanande motor producerade 500 watt (två-tredjedels hästkraft) vid 250 varv per minut i Patent-Motorwagen. (Senare tester utförda vid Mannheims Universitet visade att den kunde producera upp till 670 watt vid 400 varv per minut, vilket motsvarar 90% av en hästkraft.)

Karl Benz utvecklade senare andra modeller av sin Patent-Motorwagen. Modell #2 hade en motor som producerade 1,1 kW (1,5 hästkrafter) och modell #3 hade en motor som producerade 1,5 kW (2 hästkrafter). Modell #3 hade en maxfart på cirka 16 km/h.

År 1887 försågs Patent-Motorwagen med en bränsletank, hjul där ekrarna var gjorda av trä och en manuell ”läderskobroms” för bakhjulen.

Marknadsföringsturen

Bertha Benz (född Ringer) blev Karl Benz affärspartner redan två år innan de gifte sig, då hon använde en del av sin hemgift för att investera i hans stålkonstruktionsföretag som hade det kämpigt ekonomiskt. Efter att de gift 1872 sig förlorade hon sina juridiska möjligheter att vara investerare eftersom gifta kvinnor inte kunde vara det, men hon förtsätte i praktiken att vara en aktiv affärspartner i projekt tillsammans med Karl, inklusive framtagandet av Benz Patent-Motorwagen. Att Bertha var gift innebar att hon inte kunde få någon del i patentet för Patent-Motorwagen.

Första långfärden någonsin i bil

I början av augusti 1888 genomförde Bertha Benz en framgångsrik marknadsföringstur för Benz Patent-Motorwagen. Hon körde då Patent-Motorwagen #3 från Mannheim till sin mammas hemstad Pforzheim, via Heidelberg och Wiesloch. Som passagerare hade hon tonårssönerna Eugen och Richard. Den lilla bilmotorn var inte kraftig nog att köra bilen i branta uppförsbackar, så då fick sönerna skjuta på.

Detta var den första långdistansturen med en Patent-Motorwagen och den tillryggaladen sträckan Mannheim – Pforzheim på en dag, trots att de var tvungna att stanna ofta för att fylla på med mer kylarvatten. I Heidelberg stannade Bertha Benz och köpte lättbensin på stadsapoteket för att fylla på motorn, och ytterligare en tankning fick göras vid apoteket i Wiesloch.

Förutom att köra och tanka bilen behövde Benz fungera som bilens mekaniker under resan och hitta på olika sätt att lösa de problem som uppstod. Hon rengjorde förgasaren med sin hattnål och använde ett strumpeband för att isolera en kabel. När bromsarna började slitas ut bad Benz en lokal skomakare att nubba fast läder på bromsblocken. Under resans gång sökte hon också upp en smed som lagade en trasig kedja.

Framme i Pforzheim skickade Bertha ett telegram till sin make, som enligt utsago inte hade vetat någon om hennes planer på en långtur. Efter tre dagar hos sin mamma i Pforzheim körde hon hem igen. Den totala ressträckan blev 194 km.

I Tyskland firas bilens första långtur med en parad vartannat år där gamla antika veteranbilar deltar. Man har dessutom instiftat Bertha Benz’ Minnesväg (Bertha Benz Memorial Route), en turist- och temaväg i Baden-Württemberg.

Lyckad marknadsföring

Bertha Benz långtur blev en stor marknadsföringssuccé. Genom att köra hela vägen från Mannheim till Pfrozheim visade hon att bilen var ett fungerande färdmedel även för längre sträckor. Hennes make hade haft svårt att locka kunder, men efter Berthas resa började ordrarna att komma in eftersom hon hade visat att bilen dög till mer än bara korta nöjesturer. En kvinna med två barn i en ”hästlös kärra” hade dragit mycket uppmärksamhet till sig under sin åktur, både positiv och negativ. Det fanns de som ansåg att ett sådant företag inte kunde vara något annat än djävulens verk.

Vikten av testköra nya bilar

Väl hemma beskrev Bertha sin resa i detalj för sin make så att de kunde anpassa bilen bättre för kommande långfärder. Karl försåg till exempel kommande exemplar av Patent-Motorwagen med en extra växel så att man slapp putta bilen i uppförsbackarna.